logo

Zo voedt Zorggroep Solis robot SARA op

SARA is een sociale robot. Ze kan het welzijn van bewoners binnen bijvoorbeeld een verpleeghuis enorm verhogen. En daarmee de werkdruk van de zorgmedewerkers verlagen. Maar SARA is nog jong. Ze is nog volop in ontwikkeling. Om die ontwikkeling in goede banen te leiden werkt SARA-Robotics nauw samen met zorgaanbieders. Zoals Zorggroep Solis. Tijdens de Slimme Zorg Estafette 2021 gaven ze een inkijkje in hun samenwerking.

Hoe laat je zorgaanbieders kennismaken met nieuwe technologie? Door ze de technologie gratis en onvoorwaardelijk te laten proberen. Dat is precies wat SARA-Robotics het afgelopen jaar deed. Robot SARA logeerde op maar liefst 125 locaties. “Wij geloven in co-innovatie, samen met zorgaanbieders”, vertelt Maartje Claassen, directeur van SARA-Robotics. “Voor ons was dit een unieke kans om heel veel te leren en SARA te verbeteren. Zo kwam SARA ook bij Zorggroep Solis.”

Eerst thuis proberen
Zorggroep Solis verwelkomde SARA graag. “Maar ik wilde SARA eerst thuis proberen”, zegt Laura Steman, regionaal projectleider Technologie voor warme zorg vanuit Zorgroep Solis. “Dat doe ik altijd voordat ik een technologie in de zorg inzet. En dan bedoel ik niet een uurtje, maar minstens een etmaal. Je moet begrijpen waar zorgmedewerkers eventueel tegenaan lopen. Zodat je ze verder kunt helpen als ze vastlopen.”

Beetje verliefd
Laura introduceerde SARA vervolgens op de afdeling van verzorgende Leonie Bruinsma, die enthousiast met SARA aan de gang ging. “Wij hebben SARA gebruikt om bewoners te helpen ontspannen. Bewoners vonden het leuk. Ze zongen mee, ze dansten. We zijn allemaal een beetje verliefd op haar geworden.” Leonie en haar collega’s hielden een soort logboek van hun ervaringen bij. Ze merkten dat onrustige bewoners vrolijker en rustiger werden door SARA. “Zelfs bewoners die normaal gesproken niets van apparaten willen weten, bloeiden op als ze haar zagen.”

Prettig voelen bij SARA
Laura vertelt dat zij niet direct overtuigd was van SARA. “Ze heeft een aantal functies die andere apparaten ook hebben, zoals de belevenistafel. Maar toen zei Leonie iets heel interessants.” “Ik vertelde dat bij de belevenistafel altijd een zorgmedewerker aanwezig moet blijven”, lacht Leonie. “Terwijl bij SARA een bewoner zich zo prettig voelt, dat wij makkelijk even weg kunnen gaan om iemand anders te helpen. En nu SARA meer reactie geeft – haar oogjes veranderen sneller, ze beweegt meer, ze geeft meer kleur – is dat gevoel bij bewoners nog sterker.”

Gezichtsherkenning
Want SARA is inmiddels terug op Leonie’s afdeling. En in de tussentijd verbeterde SARA-Robotics de robot alweer verder. “Dit is een goed voorbeeld van onze werkwijze”, zegt Maartje. “We luisteren naar zorgaanbieders om SARA verder te kunnen ontwikkelen. Omdat de zorgpraktijk weet wat ze echt nodig heeft.” Behalve iets meer interactie gaf Zorggroep Solis ook aan dat het fijn is als SARA zelf kan rijden en mensen kan herkennen. Met beide suggesties is SARA-Robotics bezig.

Gepersonaliseerde content
Ondertussen kan Zorggroep Solis wel alvast aan de slag met de nieuwe functionaliteit ‘gepersonaliseerde content’. “Dat is inhoud specifiek voor één bewoner”, legt Maartje uit. “Denk aan foto’s van vroeger, muziek, verhalen, filmpjes van familieleden. Familie kan de content daarvoor aanleveren.” Verzorgende Leonie kan niet wachten tot haar afdeling hiermee gaat beginnen.

Hulp van studenten
Zorggroep Solis heeft nu 3 SARA’s aangeschaft. Medewerker zorgtechnologie Charlotte Hoogenkamp begeleidt de implementatie. “Op elke locatie waar we SARA inzetten hebben we één of 2 enthousiastelingen – zoals Leonie – die een actieve rol gaan spelen. Daarnaast komt op elke afdeling een groepje studenten helpen. Dat zijn studenten van verschillende opleidingen, zodat we SARA vanuit verschillende perspectieven verder kunnen ontwikkelen.” Daarnaast blijft ook SARA-Robotics betrokken. Maartje: “Áls het misgaat met technologie, komt dat meestal door gebrek aan begeleiding. Wij blijven erbij. Ook omdat we graag willen zien wat er gebeurt met SARA op een afdeling. Eigenlijk begint het traject voor ons nu pas.”

4 tips van Zorggroep Solis

  • Laat je niet te veel leiden door het uiterlijk van een robot. SARA is van het type Sanbot, de ‘buitenkant’ komt uit China. Waar het echt om gaat is de software én de ontwikkelaars. Want je moet vertrouwen hebben in de samenwerking.
  • Vergeet niet dat je als organisatie ook moet investeren – vooral tijd – om de robot samen met de ontwikkelaar verder te verbeteren.
  • Dring de robot niet aan je medewerkers op. Ga eerst in gesprek als ze het niets vinden. Leg uit dat robots de medewerkers niet vervangen maar ondersteunen.
  • En zorg voor goede wifi! Met een dongel met simkaart functioneert SARA ook op 4G.