logo

Kennismaken met zorgtechnologie in het GET-lab

De opdracht van het GET-lab is duidelijk: zoveel mogelijk mensen de zin en onzin van zorgtechnologie laten ervaren. GET-lab is een initiatief van Avans Hogeschool. Vanuit de gedachte dat de zorgprofessional van nu en van de toekomst óók kennis van technologie moet hebben. Want wie op een andere manier naar zorg leert kijken, kan beter tegemoetkomen aan de (veranderende) zorgvraag. Tijdens de Slimme Zorg Estafette gaf GET-lab een digitale rondleiding.

“Het GET-lab is een plek waar het werkveld, onderwijs en onderzoek samenkomen rondom zorgtechnologie”, vertelt Miranda Rotmensen, medewerker van het GET-lab. Tijdens de Slimme Zorg Estafette geeft ze rondleidingen door het lab. Virtueel natuurlijk, vanwege het coronavirus, maar dat is voor GET-lab geen probleem. Op www.get-lab.nl kan iedereen ongestoord de aanwezige technologieën bekijken. Maar aanraken, in je hand houden en zelf ontdekken is nog leuker. In het fysieke lab gebeurt dat normaal gesproken volop. “Wij proberen zoveel mogelijk technologieën te hebben, zodat studenten en professionals ze kunnen ervaren. Studenten kunnen bijvoorbeeld technologieën lenen en proberen in de praktijk, tijdens hun stage. Want ‘doen’ geeft inzicht. Ze leren anders te kijken naar de zorg.” En dat is nodig, nu ouderen steeds ouder worden en het aantal zorgvragen toeneemt. GET-lab is ook een plek waar kennis wordt gedeeld, door allerlei partijen. “Zo werken we samen om een betere toekomst te maken.”

Welk probleem willen we echt oplossen?
Maar, zegt Miranda, we stimuleren onze studenten niet alleen om te ervaren, maar ook om creatief te zijn. “En dat begint met kijken naar de vraag: welk probleem willen we echt oplossen?” Ze laat een veelzeggend filmpje zien, waarin een man de technologieën die hem moeten helpen om gezonder te leven een voor een om de tuin leidt. “Deze meneer heeft duidelijk geen hulpvraag, maar zijn mantelzorgers wél. Doen wij niet allemaal wel eens dingen omdat wij weten – of denken – dat het goed is voor de ander, zonder te vragen wat deze ander zelf wil?” Met andere woorden: technologie is een middel, geen doel op zich. En technologie kan alleen succesvol zijn als álle betrokkenen – de patiënt of cliënt, de professional en de mantelzorger -de meerwaarde zien.

Contact herstellen
Zelf is Miranda fan van de CRDL. “De CRDL is ontwikkeld voor dementerende ouderen, om contact te herstellen. De CRDL vertaalt aanraking tussen mensen in geluid.” Ze vertelt over een workshop die GET-lab voor ouderen organiseerde. “Ze hadden al snel door dat de CRDL een geluidje geeft als je elkaar aanraakt. De aanwezige dames werden heel creatief en ‘uitdagend’. Op een gegeven moment zaten twee dames zelf met de neuzen tegen elkaar aangedrukt, om te kijken of de CRDL dan ook geluid gaf. Deze waardevolle momenten hadden ze zonder de CRDL niet gehad.” Dan is het toch jammer dat in veel zorgorganisaties de CRDL na aanschaf nauwelijks wordt gebruikt.

Groepsdynamiek
GET-lab experimenteerde breder met de CRDL en ontdekte dat er meer mogelijk is. “We hebben de CRDL een keer ingezet bij een groep luidruchtige jongeren. We wisten niet wat we zagen. De groep werd rustig, ze hielden elkaars hand vast, dat deden ze anders nooit! Wij gebruiken de CRDL nu ook voor de groepsdynamiek, om een klas op een andere manier met elkaar in contact te laten komen.” Mits de coronamaatregelen het toelaten natuurlijk. “In deze coronatijd is inzet van de CRDL, door het fysieke contact, discutabel. Maar ik noem de toepassing toch. Want we willen voorkomen dat straks, na corona, de ander vies en eng wordt. Mensen hebben aanraking nodig. Wellicht kan de CRDL daar dan bij hepen.”

Mogelijkheden kennen
Een ander voorbeeld uit het GET-lab: de Somnox. “Dat is een slaaprobot, of eigenlijk een soort kussen, dat je tegen je aan kunt leggen. De Somnox ademt net iets langzamer dan jijzelf, zodat je tot ontspanning komt en in slaap kunt vallen. Mensen die met slaapproblemen bij de dokter komen, krijgen nu nog vaak medicatie. Maar een Somnox is een goed alternatief.” De Somnox kan ook prettig zijn voor mensen die hun partner hebben verloren. “Professionals die de mogelijkheden niet kennen, kunnen ze ook niet adviseren”, besluit Miranda. “Daarom laten wij zoveel mogelijk professionals en studenten kennismaken met technologie.” Een goed initiatief, vinden de deelnemers aan de virtuele rondleiding. “Heel mooi dat jullie dit vanuit het onderwijs oppakken. Want de professionals van de toekomst starten bij jullie.”

Meer weten? GET-lab verzamelde zijn ervaringen van de afgelopen vijf jaar in een digitaal magazine. Of doe de virtuele tour op get-lab.nl. GET-lab deelt kennis ervaring met studenten én professionals. Voor die laatste groep organiseert GET-lab bijvoorbeeld verdiepende workshops. Interesse? Neem contact op: get-lab@avans.nl.

Zuid Artikel 2 Foto GET lab