logo

InTalk biedt troost, herkenning, inzicht en inspiratie

Hoe kun je mensen eerder hulp bieden? Met die vraag gingen basis-ggz-aanbieder Mindfit en media- en innovatiebureau Zorgverkenners aan de slag. Want met vroegtijdige, laagdrempelige hulp pakken (psychische) problemen vaak minder erg uit. Het resultaat is InTalk, een platform met podcasts over ingrijpende levenservaringen. Luisteraars vinden er (h)erkenning. Niet alleen cliënten van Mindfit, maar álle Nederlanders, want InTalk is gratis en toegankelijk voor iedereen.

“Om te weten hoe je mensen eerder hulp kan bieden, moet je eerst weten waar mensen eigenlijk behoefte aan hebben”, zegt Vic Luijkx, mede-eigenaar van Zorgverkenners. “Samen met Mindfit kwamen we uit bij ‘herkenning’ en ‘erkenning’. Troost ook. Oftewel, het besef dat je niet de enige bent met jouw probleem, dat anderen het ook hebben. We besloten op zoek te gaan naar mensen die hun verhaal willen vertellen.” Inmiddels gaan 3 journalisten regelmatig voor InTalk op pad. De podcasts op het platform zijn de weergave van de gesprekken die ze voeren. Het zijn luisterverhalen van gewone mensen over gebeurtenissen, omstandigheden of aandoeningen die een grote rol in hun leven spelen: de zorg voor een kind met het syndroom van Down, hoogsensitiviteit, (ernstige) depressies, angst, een moeizame relatie, Alzheimer, en nog veel meer. En vooral: hoe gaan zij daarmee om?

Iedereen heeft een verhaal
Mensen vinden die hun verhaal willen doen bleek helemaal niet moeilijk. “Iedereen heeft een verhaal”, vertelt Lieke Hovenga, behandelaar bij Mindfit. “En veel mensen zijn bereid hun verhaal te vertellen. Gewoon, zonder schaamte. Om andere mensen een hart onder de riem te steken. Dat vind ik mooi.” En het is ook niet zo dat de mensen die aan InTalk meewerken allemaal uit het klantenbestand van Mindfit komen. “Integendeel! Ze komen vooral uit ons eigen sociale netwerk. Ook krijgen we vaak via via een suggestie voor een mooi verhaal. Of mensen nemen zelf contact op, omdat ze hun verhaal graag willen delen.”

Wandelingetje elke dag
InTalk is gestoeld op het principe ‘vanuit begrepen voelen beter voelen’. Vic: “Als je je in iemands verhaal herkent en die persoon vertelt dat het hem of haar geholpen heeft om elke dag even te wandelen, zul je sneller geneigd zijn dat zelf ook te doen.” Daarom staan bij elke podcasts ook aanraders of tips. “Zoals dat wandelingetje elke dag. Maar het kan ook een boek of een website of een gedicht zijn. Iets wat de verteller heeft geholpen en waar de luisteraar dus iets aan kan hebben. De verhalen bieden inzicht en inspiratie.” De tips en aanraders zijn een recente toevoeging aan het platform. InTalk bestaat sinds oktober 2020, maar is nog volop in ontwikkeling. En wordt behalve met verhalen ook voortdurend met nieuwe functionaliteiten uitgebreid. Sinds kort kunnen mensen bijvoorbeeld een eigen account aanmaken. “Daarmee creëren ze een eigen omgeving waarin ze notities kunnen maken, favorieten bewaren en bijhouden waar ze zijn gebleven als ze een verhaal niet in één keer uitluisteren.” Met als uiteindelijk doel dat InTalk een platform voor zelfhulp wordt, met naast de ervaringsverhalen ook online informatie, apps, inspiratievideo’s, leestips en ruimte voor eigen inzichten.

Maatschappelijk belang
Lieke benadrukt dat InTalk geheel vrijblijvend is en toegankelijk voor iedereen. “Het kost niets. Dat is een bewuste keuze. Ons doel is niet om geld te genereren. We streven een groter maatschappelijk belang na. InTalk richt zich op mensen die (nog) niet in behandeling zijn. Mensen die misschien ook een zelfhulpboek zouden gaan lezen. Wij denken dat InTalk ervoor kan zorgen dat problemen minder groot worden. Juist omdat het zo laagdrempelig is. Ik bedoel: de drempel om een podcast op InTalk te gaan luisteren is veel lager dan een afspraak maken met een psycholoog. Dat zullen mensen dus eerder doen.” En omdat het allemaal digitaal is, is het heel schaalbaar, voegt Vic toe. “Of er 1.000 of 10.000 mensen gebruik van maken, scheelt in kosten bijna niets.”

Onderdeel van de behandeling
Dat betekent overigens niet dat Mindfit InTalk niet inzet in de behandeling. “Het is onderdeel van ons proces”, zegt Lieke. “Iedere nieuwe cliënt krijgt van ons een online welkomstmodule met vragen. Hierin noemen we ook InTalk. Verder zijn we bezig te kijken hoe we InTalk onderdeel van de behandeling kunnen maken. Dat je mensen naar bepaalde verhalen laat luisteren bijvoorbeeld. Maar nogmaals, dat is niet ons primaire doel. InTalk ligt in het verlengde van onze taak als aanbieder van basis-ggz: laagdrempelige zorg. InTalk doet daar nog een schepje bovenop.”

Benieuwd naar InTalk? Kijk op www.intalk.nl. En luister zelf ook gerust een podcast!

Foto INTALK